
Zmiany w dotowaniu zadań ochrony środowiska – obowiązują od 11 stycznia 2025 roku
Informujemy, że w Dzienniku Ustaw z dnia 27 grudnia 2024 r., pod poz. 1940 została opublikowana ustawa z dnia 27 listopada 2024 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw, która wprowadziła, m.in. zmiany w zakresie udzielania przez gminy i powiaty dotacji na zadania inwestycyjne dotyczące ochrony środowiska. Zmiany obowiązują od dnia 11 stycznia 2025 r.
Ustawa zmieniająca nadal określa, że finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej może polegać na udzielaniu dotacji celowej z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych lub jednostek sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi. Jednakże po nowelizacji rady gmin i powiatów otrzymują uprawnienie określenia kategorii podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych uprawnionych do otrzymania dotacji celowej.
W dalszym ciągu organ stanowiący gminy albo powiatu będzie określał, w drodze uchwały, zasady udzielania dotacji celowej, obejmujące kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji celowej i sposób jej rozliczania. Aczkolwiek – wg nowych przepisów – rada musi w uchwale dotacyjnej podać tryb weryfikacji spełnienia kryteriów wyboru inwestycji.
Ponadto rada może określić dodatkowe kryteria lub warunki, jakie będą musiały zostać spełnione przez podmiot lub jednostkę ubiegające się o udzielenie dotacji celowej, w tym kryteria lub warunki wynikające z wymagań określonych w przepisach odrębnych lub w umowie zawartej przez gminę albo powiat z Narodowym Funduszem albo z wojewódzkim funduszem ochrony środowiska, w ramach której gmina albo powiat otrzymuje dotację, a także tryb weryfikacji spełnienia tych kryteriów lub warunków.
W przypadku określenia w uchwale dotacyjnej dodatkowych kryteriów lub warunków dotyczących dochodów osoby fizycznej, ubiegającej się o udzielenie dotacji celowej – wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania tej osoby fizycznej będzie zobowiązany do ustalenia dochodów i wydania zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka jej gospodarstwa domowego, z uwzględnieniem przepisów art. 411 ust. 10g–10r i 10sa Prawa ochrony środowiska.
Udzielenie dotacji celowej następuje na podstawie umowy, a w przypadku gdy dotacja celowa stanowi pomoc publiczną lub pomoc de minimis jej udzielenie następuje z uwzględnieniem warunków dopuszczalności tej pomocy określonych w przepisach prawa Unii Europejskiej.
Wszystkie powyższe zmienione zagadnienia wraz z przedstawieniem nowych wzorów uchwał i umów – zostaną szczegółowo omówione na szkoleniu on-line przeprowadzanym przez naszą kancelarię w styczniu 2025 r.
Konkretny termin, szczegółowy program oraz link zgłoszeniowy na szkolenie – znajdą się w zakładce SZKOLENIA.
Zapraszamy.
Kategorie
