Informujemy, że w Dzienniku Ustaw z 12 grudnia 2024 r. została opublikowana ustawa z dnia 21 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. poz. 1841). Ustawa zmieniająca wprowadza kilka nowości prawnych w zakresie doręczeń elektronicznych.

Od 1 stycznia 2025 roku doręczenie przez system e-Doręczeń będzie podstawową formą przekazywania pism. Jednak do końca 2025 roku, w przypadkach określonych w ustawie, podmioty publiczne będą mogły przekazywać korespondencję inaczej niż przez e-Doręczenia (za pośrednictwem ePUAP, systemów dziedzinowych albo tradycyjnie). Wprowadzenie okresu przejściowego do 31 grudnia 2025 r. ma na celu zapewnienie podmiotom czasu na stopniowe dostosowywanie się do nowego sposobu prowadzenia korespondencji, tj. należy dostosować organizacyjnie urzędy, wprowadzić systemy elektronicznego obiegu dokumentów (systemy klasy EZD) oraz poznać nowe rozwiązanie, jakim są e-Doręczenia. W okresie tym zostaje zapewniona równoważność doręczenia za pośrednictwem operatora pocztowego, ePUAP oraz innych systemów dziedzinowych – z e-Doręczeniami. Przy czym wprowadzane rozwiązania promują doręczanie korespondencji z wykorzystaniem e-Doręczeń.

W okresie przejściowym podmiot publiczny ma obowiązek kierowania korespondencji do podmiotu niebędącego podmiotem publicznym na adres do doręczeń elektronicznych – jeżeli odbiorca taki adres posiada – zgodnie z obowiązującymi przepisami KPA i Ordynacji podatkowej. Organ ma obowiązek wyszukać adres za pomocą skrzynki do e-Doręczeń w bazie adresów elektronicznych (BAE) przed dokonaniem wysłania korespondencji np. nakazów podatkowych. Jeżeli odbiorca nie posiada adresu do doręczeń elektronicznych, to korespondencja może być kierowana w dotychczasowy sposób, tj. zgodnie z przepisami KPA i Ordynacji podatkowej w brzmieniu sprzed nowelizacji, np. przez operatora pocztowego, chyba że jest to odpowiedź na wniosek złożony przez ePUAP – w takim przypadku korespondencja będzie kierowana przez ePUAP. Od nowego roku wszystkie podmioty publiczne, w tym JST, wskazane w ustawie będą zobowiązane do tego, aby mieć aktywny adres do doręczeń elektronicznych (ADE).

Ustawa zmieniająca z dnia 21 listopada 2024 r. ogranicza liczbę adresów do doręczeń elektronicznych dla JST (zmiana art. 12 ustawy o doręczeniach elektronicznych). Minister Cyfryzacji – co do zasady – tworzy jeden adres do doręczeń elektronicznych dla:

  1. urzędu gminy;

  2. starostwa powiatowego;

  3. urzędu marszałkowskiego;

  4. podmiotu obsługującego związki międzygminne, związki powiatów, związki powiatowo-gminne albo związki metropolitalne –

– bezterminowo.

Adres ten jest adresem wspólnym dla JST i związku międzygminnego oraz ich organów.

Natomiast dla każdej jednostki organizacyjnej JST – posiadającej numer identyfikacyjny REGON – tworzy się odrębny adres do doręczeń elektronicznych powiązany z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE).

A więc wszystkie jednostki organizacyjne JST składają odrębne wnioski o nadanie adresów do e-Doręczeń.

Wyjątkowo Minister Cyfryzacji może wyrazić zgodę na wpisanie do BAE więcej niż jednego adresu do doręczeń elektronicznych dla podmiotu publicznego, jeżeli jest to uzasadnione strukturą organizacyjną tego podmiotu – w takim przypadku podmiot publiczny jest obowiązany wskazać główny adres do doręczeń elektronicznych.

Zgodnie z dodanym ust. 5 do art. 147 ustawy o doręczeniach elektronicznych, do dnia 31 grudnia 2025 r. obowiązku doręczeń elektronicznych lub hybrydowych nie stosuje się w przypadku gdy korespondencja nie może być doręczona na adres do doręczeń elektronicznych albo z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej (PUH) ze względu na przesłanki organizacyjne. Istnienie przesłanek organizacyjnych ocenia nadawca.

Wszystkie te zmiany zostaną szczegółowo omówione na szkoleniach prowadzonych przez naszą kancelarię – dla pracowników podatkowych i oświatowych – w styczniu i lutym 2025 roku.

Szczegółowe programy szkoleń i ich terminy oraz link zgłoszeniowy – znajdą się w zakładce SZKOLENIA.

Zapraszamy.