szkolenie online

Statuty publicznych i niepublicznych podmiotów oświatowych - wpływ treści statutów na rozliczanie dotacji oświatowych

10 czerwca 2025 r.

Temat szkolenia:

STATUTY PUBLICZNYCH I NIEPUBLICZNYCH PODMIOTÓW OŚWIATOWYCH – WPŁYW TREŚCI STATUTÓW NA ROZLICZANIE DOTACJI OŚWIATOWYCH 

Zakres szkolenia:

UWAGA !!!

Prowadzący:

Piotr Ciszewski

Czas trwania:

09.00 – 14.00

Data:

10 czerwca 2025 r.

SZKOLENIE:

Online

ILOŚĆ MIEJSC:

Liczba miejsc ograniczona

Szkolenie online

Adresaci szkolenia:

Osoby prowadzące albo reprezentujące dotowane przez samorząd (publiczne i niepubliczne) podmioty oświatowe;

Dyrektorzy i pracownicy administracji tych podmiotów

- zajmujący się sprawami organizacyjnymi, księgowymi i kadrowymi.

ZAPISY WYŁĄCZNIE

w formie elektronicznej poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego online

Organizacja szkoleń :

tel: +48 727 010 470

Termin szkolenia:

10.06.2025 r.

Godziny zajęć:

09.00 – 14.00

CENA:

380,00 zł netto od jednej osoby

Podana kwota jest ceną netto, do której będzie naliczony podatek VAT (23%) i cena brutto wyniesie 467,40 zł.

Jednakże w przypadku złożenia oświadczenia o zapłacie za szkolenie środkami publicznymi – kwotą do zapłaty pozostanie cena netto.

Cena obejmuje:

szkolenie on-line, konsultacje w trakcie szkolenia, materiały szkoleniowe, zaświadczenie o uczestnictwie w szkoleniu on-line.

Szczegółowy program szkolenia:

I. ZASADY NADAWANIA STATUTÓW PUBLICZNYCH I NIEPUBLICZNYCH PODMIOTÓW OŚWIATOWYCH I WPROWADZANIA ICH ZMIAN:

1. Akt założycielski szkoły, przedszkola lub placówki publicznej – nadawany przez osobę prowadzącą.
2. Zasady nadania pierwszego statutu publicznego podmiotu oświatowego – przez osobę prowadzącą.
3. Organizacja wychowania przedszkolnego innej formy wychowania przedszkolnego – zamiast statutu.
4. Zasady nadawania statutów zespołów szkół i przedszkoli.
5. Przygotowanie projektu statutu podmiotu publicznego przez radę pedagogiczną.
6. Składanie projektu statutu wraz z wnioskiem o zezwolenie na założenie szkoły, przedszkola lub placówki publicznej – prowadzonej przez osoby prywatne.
7. Zasady uzyskiwania zezwolenia samorządu na założenie szkoły lub placówki publicznej.
8. Uchwalanie kolejnego statutu publicznej szkoły przez radę szkoły.
9. Zasady nadawania statutów szkół, przedszkoli i placówek niepublicznych – przez osoby prowadzące.
10. Zasady wpisywania szkół, przedszkoli i placówek niepublicznych do ewidencji samorządowej.
11. Statut jako element zgłoszenia niepublicznego podmiotu oświatowego do ewidencji tych podmiotów.
12. Obowiązek zgłaszania zmian statutów niepublicznych podmiotów oświatowych do ewidencji.
13. Przekazywanie statutów i aktów założycielskich kuratorowi oświaty.
14. Nadzór pedagogiczny kuratora oświaty nad przestrzeganiem statutów.
15. Przedstawienie wzorów statutów prywatnych podmiotów oświatowych.

II. ZAKRES I PRAWIDŁOWA TREŚĆ STATUTÓW NIEPUBLICZNYCH SZKÓŁ, PRZEDSZKOLI I PLACÓWEK OŚWIATOWYCH:

1. Przedstawienie zakresu oraz prawidłowej treści statutów szkół niepublicznych – dla dzieci i młodzieży oraz dla dorosłych:
a) prawidłowe określenie nazwy i siedziby oraz obowiązek podawania innych lokalizacji prowadzenia zajęć podmiotu oświatowego;
b) określanie organów szkoły – podmioty mające prawo bycia organem szkoły;
c) zasady organizacji szkoły – ustalane w statucie;
d) specyfika unormowania zasad działania oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych;
e) zasady realizacji kształcenia specjalnego w szkole;
f) zawieszanie zajęć oraz przesłanki i sposoby zapewnienia kształcenia zdalnego;
g) warunki i sposoby oceniania uczniów;
h) reguły przyjmowania i skreślania uczniów ze szkoły;
i) prawa i obowiązki uczniów;
j) stołówki szkolne – zakres uregulowania w statucie;
k) prawo wprowadzenia monitoringu w szkołach;
l) prawidłowe uregulowanie zakresu kompetencji dyrektorów i wicedyrektorów oraz praw i obowiązków nauczycieli i pracowników na poszczególnych stanowiskach;
m) sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność szkoły, w tym zasady odpłatności rodziców i uczniów.

2. Zakres i prawidłowa treść statutów przedszkoli niepublicznych:
a) przedstawienie zakresu statutu przedszkola – analogicznego jak dla szkoły niepublicznej; a ponadto:
b) cele i zadania przedszkola;
c) zasady udzielania dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizowania kształcenia specjalnego i wwr-u;
d) szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola;
e) formy współdziałania z rodzicami oraz częstotliwość organizowania kontaktów z rodzicami;
f) określanie czasu pracy przedszkola;
g) zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i korzystanie z wyżywienia – ustalane przez organ prowadzący;
h) organizacja wychowania przedszkolnego – zamiast statutu – dla innych form wychowania przedszkolnego.

3. Statuty niepublicznych placówek oświatowych:
a) zakres statutu placówki analogiczny jak statutu szkoły, a ponadto:
b) wysokość opłat wnoszonych przez wychowanka ośrodka za pobyt i wyżywienie, termin i sposób wnoszenia tych opłat, jeżeli ośrodek pobiera opłaty.

III. WYMAGANIA STATUTÓW PUBLICZNYCH SZKÓŁ, PRZEDSZKOLI I PLACÓWEK OŚWIATOWYCH:

1. Przedstawienie zakresu oraz prawidłowej treści statutów szkół publicznych – dla dzieci i młodzieży oraz dla dorosłych:
a) zakres statutu szkoły publicznej analogiczny jak szkoły niepublicznej, a ponadto:
b) cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa oraz sposób ich wykonywania;
c) szczegółowe warunki współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi;
d) zadania nauczycieli związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć, a także sposób i formy wykonywania tych zadań;
e) organizację pracowni szkolnych;
f) rodzaje nagród i warunki ich przyznawania uczniom oraz tryb wnoszenia zastrzeżeń do przyznanej nagrody;
g) rodzaje kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary;
h) przypadki, w których dyrektor szkoły podstawowej może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły;
i) sposób organizacji i realizacji działań w zakresie wolontariatu;
j) formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych jest potrzebna pomoc i wsparcie;
k) organizację biblioteki szkolnej oraz warunki i zakres współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami i rodzicami oraz innymi bibliotekami;
l) organizację internatu, o ile został w szkole zorganizowany;
m) organizacja biblioteki i świetlicy szkolnej;
n) obowiązek uregulowania zasad zapewnienia gorącego posiłku w publicznych szkołach podstawowych.
2. Zakres i prawidłowa treść statutów przedszkoli publicznych – zgodnie z Prawem oświatowym – statuty przedszkoli publicznych i niepublicznych mają mieć taki sam zakres.
3. Statuty publicznych placówek oświatowych.

 

IV. ZAPISY STATUTOWE MAJĄCE ZNACZENIE DLA MOŻLIWOŚCI ROZLICZENIA DOTACJI OŚWIATOWYCH – W ŚWIETLE ORZECZNICTWA SĄDÓW:

1. Szczegółowe określanie celów i zadań podmiotu oświatowego – w kontekście późniejszego ich finansowania z dotacji.
2. Określanie rodzaju uczniów i ich wieku – dla możliwości wykorzystania dotacji.
3. Możliwość rozliczania z dotacji kosztów funkcjonowania innych lokalizacji prowadzenia zajęć -wyłącznie podanych w statucie i zgłoszonych do samorządu.
4. Niemożliwość rozliczania z dotacji wynagrodzeń pracowników zatrudnionych na stanowiskach nieokreślonych w statucie.
5. Konieczność niepokrywania kompetencji dyrektora i wicedyrektora – dla możliwości rozliczenia dotacji.
6. Prawidłowy sposób określenia czesnego i zwolnienia rodziców – wskazany dla możliwości pokrywania wydatków szkolnych z dotacji oświatowej.
7. Określanie w statucie zajęć dodatkowych i wyżywienia uczniów oraz odpłatności za nie – dla możliwości rozliczenia ich z dotacji.
8. Zakres umów z rodzicami i uczniami – wpływający na możliwość rozliczania dotacji.

V. ODPOWIEDZI NA PYTANIA UCZESTNIKÓW SZKOLENIA.

Szkolenie zostanie przeprowadzone z zastosowaniem prezentacji multimedialnej, wyświetlanej na ekranie komputera Uczestnika szkolenia.

Przed szkoleniem Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formie elektronicznej – zawierające:

  1. prezentowane slajdy – szczegółowo opisujące szkolony temat (z miejscem na notatki Uczestnika szkolenia);
  2. orzecznictwo sądów administracyjnych w zakresie szkolonego tematu;
  3. przykładowe wzory statutów publicznych i niepublicznych podmiotów oświatowych
 

PROWADZĄCY:  Piotr Ciszewski

Absolwent Wydziału Prawa i Administracji UMCS w Lublinie.

Były wieloletni członek Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie oraz radca i członek Komisji Orzekającej w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych przy RIO w Lublinie.

Posiada ponad 20-letnie doświadczenie w zakresie prowadzenia szkoleń i doradztwa dla pracowników samorządowych z zakresu, m.in. dotacji oświatowych, administrowania oświatą, pomocy materialnej dla uczniów i dotacji pożytku publicznego.

Autor publikacji książkowych w wydawnictwie C.H. Beck z zakresu pomocy materialnej dla uczniów i dotacji oświatowych dla prywatnej oświaty.

Obecnie właściciel Kancelarii Szkoleniowej WIEDZA SAMORZĄDU I OŚWIATY www.wiedzasamorzadu.pl

ZAPISY WYŁĄCZNIE

w formie elektronicznej poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego on-line