szkolenie online

Praktyki absolwenckie — nowe zadanie gmin: przyznawanie dofinansowania praktyk

20 listopada 2025 r.

Temat szkolenia:

PRAKTYKI ABSOLWENCKIE NOWE ZADANIE GMIN: PRZYZNAWANIE DOFINANSOWANIA PRAKTYK

Zakres szkolenia:

Cel szkolenia:

UWAGA !!!

Prowadzący:

Piotr Ciszewski

Czas trwania:

09.00 – 14.00

Data:

20 listopada 2025 r.

SZKOLENIE:

Online

ILOŚĆ MIEJSC:

Liczba miejsc ograniczona

Szkolenie online

Adresaci szkolenia:

Dyrektorzy oraz pracownicy jednostek organizacyjnych gmin i miast (CUW, OPS) lub urzędów gmin i miast

- zajmujący się przyznawaniem pracodawcom dofinansowania praktyk absolwenckich.

ZAPISY WYŁĄCZNIE

w formie elektronicznej poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego online

Organizacja szkoleń :

tel: +48 727 010 470

Termin szkolenia:

20.11.2025 r.

Godziny zajęć:

09.00 – 14.00

CENA:

395,00 zł netto od jednej osoby

Podana kwota jest ceną netto, do której będzie doliczony podatek VAT (23%) i cena brutto wyniesie 485,85 zł. Jednakże w przypadku złożenia oświadczenia o zapłacie za szkolenie środkami publicznymi – kwotą do zapłaty pozostanie cena netto.

Cena obejmuje:

szkolenie on-line, materiały szkoleniowe, odpowiedzi na pytania w trakcie szkolenia, zaświadczenie o uczestnictwie w szkoleniu, możliwość konsultacji po szkoleniu

Szczegółowy program szkolenia:

I. ZASADY ODBYWANIA PRAKTYK ABSOLWENCKICH – WPŁYWAJĄCE NA PRZYZNANIE DOFINANSOWANIA:

  1. Nowe zadanie zlecone gmin z zakresu administracji rządowej – finansowane z Funduszu pracy – przyznawanie dofinansowania kosztów praktyk absolwenckich.
  2. Przedstawienie podmiotów którym przysługuje prawo dofinansowania praktyk absolwenckich – definicja „podmiotu przyjmującego na praktykę”.
  3. Zasady i warunki odbywania praktyk absolwenckich – uprawniające podmioty przyjmujące na praktykę do otrzymania dofinansowania.
  4. Wymagania podmiotowe wobec praktykantów (wiek, wykształcenie, szkoły za granicą) – niezbędne do przyznania dofinansowania.
  5. Kwestia młodocianych na praktykach absolwenckich – spełniających obowiązek nauki.
  6. Obowiązek pracodawców zawiadomienia właściwego wójta gminy o przyjęciu na praktyki absolwenckie osób które nie ukończyły 18 lat.
  7. Kwestia odpłatności i nieodpłatności oraz wysokości wynagrodzenia za praktyki i jej wpływ na przyznanie dofinansowania.
  8. Wysokość świadczenia miesięcznego z tytułu praktyk, a prawo do zasiłku dla bezrobotnych.
  9. Wymagany zakres i okres umowy o praktyki absolwenckie – przepisy Kodeksu pracy stosowane i niestosowane do tej umowy.
  10. Problem kilku umów z jednym praktykantem.
  11. Zasady rozwiązania umowy – wpływające na wysokość i prawo do dofinansowania.

II. ZASADY PRZYZNAWANIA PRZEZ GMINY DOFINANSOWANIA PRAKTYK ABSOLWENCKICH:

  1. Zasady przyznawania przez gminy dofinansowania kosztów praktyki – praktyki uprawniające i nieuprawniające do dofinansowania.
  2. Warunki spełniane w odniesieniu do niepełnoletnich praktykantów – uprawniające do dofinansowania.
  3. Obowiązek pracodawców wystawienia zaświadczenia dla młodocianych praktykantów o rodzaju wykonywanej pracy i nabytych umiejętnościach – niezbędne dla dofinansowania.
  4. Obowiązkowe elementy zaświadczenia.
  5. Wysokość dofinansowania – zasady jego obliczania w decyzjach przyznających.
  6. Wymiar czasu odbywania praktyki uprawniający do otrzymania dofinansowania.
  7. Ustalanie właściwości miejscowej wójta gminy – zobowiązanego do przyznania dofinansowania.
  8. Zasady przekazywania upoważnienia do przyznawania dofinansowania kierownikom jednostek organizacyjnych w gminie lub pracownikom urzędu gminy.

III. POSTĘPOWANIE ORGANU GMINY PRZY PRZYZNAWANIU DOFINANSOWANIA PRAKTYK:

  1. Termin zawity do złożenia wniosku o przyznanie dofinansowanie praktyk absolwenckich – skutki złożenia wniosku po terminie.
  2. Zakres wniosku i wymagane załączniki – składane przez pracodawców.
  3. Postępowanie organu z wnioskiem i wydawanie decyzji przyznających.
  4. Wymagana treść decyzji przyznających dofinansowanie – przedstawienie wzorów decyzji przyznających.
  5. Przesłanki do wydania decyzji odmownych – przedstawienie wzorów decyzji odmownych.
  6. Postępowanie administracyjne wg KPA stosowane przy przyznawaniu dofinansowania:
    1. procedura uzupełniania wniosków i wzywania o jego uzupełnienie – w przypadku wniosków niekompletnych,
    2. tryb gromadzenia dowodów i ustalania stanu faktycznego przez organ z urzędu,
    3. wezwania, pisma, protokoły, informacje i zawiadomienia –– przedstawienie wzorów tych dokumentów,
    4. zmiany KPA obowiązujące od 2025 r., w zakresie: doręczeń osobom prawnym, zawieszania postępowania, postępowania odwoławczego, zakresu postanowień organu,
    5. obowiązkowe doręczenia elektroniczne – katalog pracodawców do których organ musi stosować e-Doręczenia od 2025 roku,
    6. zasady wykonania decyzji i wypłaty dofinansowania.
  7. Tryb uzyskiwania środków finansowych budżetu państwa przez gminy na sfinansowanie przyznanych świadczeń.

IV. STOSOWANIE POMOCY DE MINIMIS DLA PRZEDSIĘBIORCÓW – ZMIANY PRZEPISÓW I FORMULARZY OD 2025 ROKU:

  1. Podmioty przyjmujące na praktykę – wobec których należy stosować przepisy o pomocy de minimis
  2. Unijne warunki dopuszczalności pomocy de minimis dla przedsiębiorców – dopuszczalna kwota pomocy de minimis dla przedsiębiorców.
  3. Zwiększenie limitu pomocy de minimis dla rolników od 2025 roku – indywidualnej i limitu krajowego.
  4. Nowa zasada liczenia okresu 3 lat uzyskiwania pomocy de minimis przez przedsiębiorców i de minimis w rolnictwie.
  5. Procedura udzielania pomocy de minimis stosowana przez organprzedstawienie wzorów wezwań i informacji.
  6. Sprawdzanie dopuszczalności pomocy przez organ.
  7. Rodzaje dokumentów składanych przez przedsiębiorców w zakresie pomocy de minimis i ich sprawdzanie przez organ.
  8. Omówienie nowego formularza informacji przedsiębiorcy.
  9. Zasady wydawania zaświadczeń o pomocy de minimis i de minimis w rolnictwie.
  10. Zasady składania sprawozdań z udzielonej pomocy w formie dofinansowania praktyk.
  11. Aktualne planowane zmiany ustawy o pomocy publicznej oraz zmiany w zakresie sprawozdań o udzielonej pomocy.

V. ODPOWIEDZI NA PYTANIA UCZESTNIKÓW SZKOLENIA.

Szkolenie zostanie przeprowadzone z zastosowaniem prezentacji multimedialnej, wyświetlanej na ekranie komputera Uczestnika szkolenia.

Przed szkoleniem Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formie elektronicznej – zawierające:

  1. prezentowane slajdy – szczegółowo opisujące szkolony temat (z miejscem na notatki Uczestnika szkolenia);
  2. przykładowe WZORY dokumentów stosowanych w praktyce: wniosek pracodawcy, pisma i wezwania organu, postanowienia, zawiadomienia, protokoły przesłuchań, decyzje administracyjne
  •  
PROWADZĄCY:  Piotr Ciszewski

Absolwent Wydziału Prawa i Administracji UMCS w Lublinie.

Były wieloletni członek Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie oraz radca i członek Komisji Orzekającej w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych przy RIO w Lublinie.

Posiada ponad 20-letnie doświadczenie w zakresie prowadzenia szkoleń i doradztwa dla pracowników samorządowych z zakresu, m.in., dofinansowania kształcenia młodocianych, dowożenia uczniów, dotacji oświatowej i podręcznikowej, administrowania i finansowania oświatą samorządową, pomocy materialnej dla uczniów oraz dotacji pożytku publicznego.

Autor publikacji książkowych w wydawnictwie C.H. Beck z zakresu pomocy materialnej dla uczniów i dotacji oświatowych dla prywatnej oświaty.

Obecnie właściciel Kancelarii Szkoleniowej WIEDZA SAMORZĄDU I OŚWIATY www.wiedzasamorzadu.pl

ZAPISY WYŁĄCZNIE

w formie elektronicznej poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego on-line