Pomoc publiczna udzielana przez gminy
- ważne zmiany pomocy de minimis w rolnictwie
Temat szkolenia:
POMOC PUBLICZNA UDZIELANA PRZEZ GMINY — WAŻNE ZMIANY POMOCY DE MINIMIS W ROLNICTWIE
Zakres szkolenia:
- I. WAŻNE ZMIANY ZASAD UDZIELANIA POMOCY DE MINMIS W ROLNICTWIE – ZWIĘKSZENIE LIMITÓW ORAZ ZMIANA SPOSOBU LICZENIA OKRESU POMOCY.
- II. WARUNKI I ZASADY UDZIELANIA ULG W PODATKU ROLNYM ORAZ NA PODSTAWIE ORDYNACJI PODATKOWEJ – DLA ROLNIKÓW.
- III. POMOC DE MINIMIS I POMOC PUBLICZNA UDZIELNA PRZEDSIĘBIORCOM.
- IV. POSTĘPOWANIE ORGANU W SPRAWIE UDZIELENIA POMOCY – AKTUALNE WZORY DECYZJI I UCHWAŁ POMOCOWYCH.
- V. BIEŻĄCE PROBLEMY Z WYMIAREM PODATKÓW NA 2025 R. – POSTĘPOWANIE Z DEKLARACJAMI SKŁADANYMI DO 31 MARCA 2025 R.
UWAGA !!!
- ilość miejsc ograniczona;
- ze względów organizacyjnych zgłoszenia oraz ewentualne późniejsze bezkosztowe anulacje zgłoszeń — przyjmujemy najpóźniej do 1 dnia roboczego przed szkoleniem;
- logowanie na szkolenie będzie możliwe jedynie z adresu email Uczestnika szkolenia – podanego przy zgłoszeniu.
Piotr Ciszewski
09.00 – 14.00
27 marca 2025 r.
Online
Liczba miejsc ograniczona

Adresaci szkolenia:
Skarbnicy i sekretarze miast i gmin;
Pracownicy urzędów miast i gmin
– zajmujący się podatkami i opłatami lokalnymi oraz udzielaniem pomocy publicznej w zakresie innych należności gminy.
w formie elektronicznej poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego online
tel: +48 727 010 470
27.03.2025 r.
09.00 – 14.00
380,00 zł netto od jednej osoby
Podana kwota jest ceną netto, do której będzie naliczony podatek VAT (23%) i cena brutto wyniesie 467,40 zł.
Jednakże w przypadku złożenia oświadczenia o zapłacie za szkolenie środkami publicznymi – kwotą do zapłaty pozostanie cena netto.
szkolenie on-line, konsultacje w trakcie szkolenia, materiały szkoleniowe, zaświadczenie o uczestnictwie w szkoleniu on-line.
Szczegółowy program szkolenia:
I. WAŻNE ZMIANY ZASAD UDZIELANIA POMOCY DE MINMIS W ROLNICTWIE – ZWIĘKSZENIE LIMITÓW ORAZ ZMIANA SPOSOBU LICZENIA OKRESU POMOCY:
- Omówienie nowego rozporządzenia Komisji (UE) 2024/3118 zmieniającego rozporządzenie o pomocy de minimis w rolnictwie.
- Zwiększenie limitu pomocy indywidualnej dla rolnika do 50.000 euro.
- Zwiększenie limitu krajowego do 682,85 mln euro.
- Nowy sposób obliczania okresu uzyskiwania pomocy – z 3-ech lat kalendarzowych.
- Zasada kumulacji pomocy de minimis w rolnictwie z innymi pomocami de mnimis i pomocą publiczną.
- Okres obowiązywania nowych zasad pomocy de minimis w rolnictwie.
- Pozostałe zapisy rozporządzenia zmieniającego.
II. WARUNKI I ZASADY UDZIELANIA ULG W PODATKU ROLNYM ORAZ NA PODSTAWIE ORDYNACJI PODATKOWEJ – DLA ROLNIKÓW
- Warunki i zasady udzielania ulgi inwestycyjnej w podatku rolnym – rodzaje inwestycji uprawniające do przyznania ulgi.
- Zasady przyznawania ulgi z tytułu nabycia gospodarstwa rolnego – problem nabycia części (udziału) gospodarstwa rolnego
- Inne ulgi w podatku rolnym stanowiące pomoc de minimis w rolnictwie (z tytułu zagospodarowania nieużytków, scalania i wymiany gruntów).
- Zasady i przesłanki udzielania ulg podatkowych na podstawie Ordynacji podatkowej – zakres ulg stosowanych przez gminne organy podatkowe.
- Ustalanie ważnego interesu podatnika i interesu publicznego – przesądzających o udzieleniu ulgi podatkowej.
- Problem niedotrzymania terminów odroczonej płatności lub należności rozłożonej na raty – działania organów w tych sytuacjach.
- Zasady liczenia odsetek podatkowych – w przypadkach przyznania i odmowy umorzenia zaległości lub odroczenia albo rozłożenia należności na raty.
- Ustalanie rodzaju pomocy stosowanej przy udzielaniu ulg podatkowych na podstawie Ordynacji.
III. POMOC DE MINIMIS I POMOC PUBLICZNA UDZIELNA PRZEDSIĘBIORCOM:
- Przedstawienie rozporządzenia Komisji (UE) nr 2023/2831 z dnia 13.12.2023 r. w sprawie pomocy de minimis.
- Zwiększenie pułapu pomocy de minimis dla jednego przedsiębiorstwa.
- Zniesienie odrębnego pułapu pomocy dla przedsiębiorstw transportu drogowego towarów.
- Zmiana sposobu liczenia okresu 3 lat uzyskiwania pomocy de minimis – odstąpienie od zasady 3-ech lat podatkowych.
- Zasada kumulacji pomocy de minimis z innymi pomocami de mnimis i pomocą publiczną.
- Sektory gospodarki narodowej do których nie ma zastosowania pomoc de mnimis.
- Omówienie rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2832 – dotyczącego pomocy de minimis dla przedsiębiorstw użyteczności publicznej (komunalnych).
- Zasady wprowadzania regionalnej pomocy inwestycyjnej.
IV. POSTĘPOWANIE ORGANU W SPRAWIE UDZIELENIA POMOCY – AKTUALNE WZORY DECYZJI I UCHWAŁ POMOCOWYCH:
- Postępowanie organu w sprawie przyznawania indywidualnej pomocy de mnimis.
- Definicja przedsiębiorcy lub podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą oraz rolnika – wobec których należy stosować przepisy o pomocy publicznej.
- Definicja pomocy publicznej – przesłanki stosowania przepisów o pomocy publicznej i pomocy de minimis.
- Wymagane załączniki do wniosku przedsiębiorców i rolników o pomoc de minimis – informacje, zaświadczenia lub oświadczenie o pomocy de minimis.
- Omówienie wzorów informacji składanych przez przedsiębiorców i rolników przy ubieganiu się o pomoc.
- Postępowanie organu ze złożonym wnioskiem o udzielanie pomocy de minimis – uzupełnianie braków.
- Nowy sposób obliczania 3-ech lat uzyskiwania pomocy de minimis – zasady weryfikacji uzyskanej pomocy przez organ.
- Zastosowanie wzorów na obliczanie wartości pomocy (EDB) przy odroczeniach terminów płatności i układach ratalnych – zasady obliczania marży do stopy referencyjnej.
- Procedura udzielania pomocy de minimis i pomocy regionalnej na podstawie uchwał, stanowiących programy pomocowe.
- Zakres uchwał pomocowych i ich wymagana treść.
- Dokumenty wymagane do złożenia przez przedsiębiorców dla uzyskania pomocy na podstawie uchwał.
- Wystawianie zaświadczeń o pomocy de minimis i sporządzanie sprawozdań z udzielonej pomocy.
- Przedstawienie aktualnych wzorów dokumentów: wnioski, oświadczenia podatników, wezwania, protokoły, decyzje organu oraz uchwały pomocowe.
- Wykazy osób którym udzielono ulg podatkowych i pomocy publicznej – publikowane do 31 maja 2025 r.
V. BIEŻĄCE PROBLEMY Z WYMIAREM PODATKÓW NA 2025 R. – POSTĘPOWANIE Z DEKLARACJAMI SKŁADANYMI DO 31 MARCA 2025 R.
- Zasady sprawdzania przez organ podatkowy nowych deklaracji na 2025 r. i korekt informacji – w związku ze zmiana opodatkowania garaży, budynków i budowli.
- Postępowanie podatkowe w razie złożenia informacji i deklaracji podatkowych nieuwzgledniających nowych zasad opodatkowania.
- Wprowadzenie możliwości złożenia deklaracji w terminie do 31.03.2025 r.
- Działania organu w stosunku do podatników, którzy nie spełnili warunków złożenia deklaracji do 31.03.2025 r.
- Zasady rozliczania wpłaconego podatku za I kwartał 2025 r. w stosunku do podatku wykazanego w deklaracji złożonej do 31.03.2025 r.
VI. ODPOWIEDZI NA PYTANIA I ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW UCZESTNIKÓW SZKOLENIA.
Przed szkoleniem Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formie elektronicznej – zawierające:
- prezentowane slajdy – szczegółowo opisujące szkolony temat (z miejscem na notatki Uczestnika szkolenia);
- wybrane orzecznictwo sądów administracyjnych;
- aktualne przykładowe wzory:
- pism, wezwań, zawiadomień postanowień i decyzji – w zakresie pomocy udzielanej na podstawie Ordynacji podatkowej i ustawy o podatku rolnym;
- wniosków i oświadczeń podatników ubiegających się o pomoc;
- uchwał będących programami pomocowymi
Absolwent Wydziału Prawa i Administracji UMCS w Lublinie.
Były wieloletni członek Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie oraz radca i członek Komisji Orzekającej w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych przy RIO w Lublinie. Posiada ponad 20-letnie doświadczenie w zakresie prowadzenia szkoleń i doradztwa dla pracowników samorządowych z zakresu, m.in. podatków i opłat lokalnych, opłaty za gospodarowanie odpadami, procedury podatkowej, pomocy publicznej, egzekucji administracyjnej oraz zwrotu podatku akcyzowego producentom rolnym.