szkolenie online

Pomoc publiczna udzielana przez gminy
- ważne zmiany pomocy de minimis w rolnictwie

27 marca 2025 r.

Temat szkolenia:

POMOC PUBLICZNA UDZIELANA PRZEZ GMINY — WAŻNE ZMIANY POMOCY DE MINIMIS W ROLNICTWIE

Zakres szkolenia:

UWAGA !!!

Prowadzący:

Piotr Ciszewski

Czas trwania:

09.00 – 14.00

Data:

27 marca 2025 r.

SZKOLENIE:

Online

ILOŚĆ MIEJSC:

Liczba miejsc ograniczona

Szkolenie online

Adresaci szkolenia:

Skarbnicy i sekretarze miast i gmin;

Pracownicy urzędów miast i gmin

– zajmujący się podatkami i opłatami lokalnymi oraz udzielaniem pomocy publicznej w zakresie innych należności gminy.

ZAPISY WYŁĄCZNIE

w formie elektronicznej poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego online

Organizacja szkoleń :

tel: +48 727 010 470

Termin szkolenia:

27.03.2025 r.

Godziny zajęć:

09.00 – 14.00

CENA:

380,00 zł netto od jednej osoby

Podana kwota jest ceną netto, do której będzie naliczony podatek VAT (23%) i cena brutto wyniesie 467,40 zł.

Jednakże w przypadku złożenia oświadczenia o zapłacie za szkolenie środkami publicznymi – kwotą do zapłaty pozostanie cena netto.

Cena obejmuje:

szkolenie on-line, konsultacje w trakcie szkolenia, materiały szkoleniowe, zaświadczenie o uczestnictwie w szkoleniu on-line.

Szczegółowy program szkolenia:

I. WAŻNE ZMIANY ZASAD UDZIELANIA POMOCY DE MINMIS W ROLNICTWIE – ZWIĘKSZENIE LIMITÓW ORAZ ZMIANA SPOSOBU LICZENIA OKRESU POMOCY:

  1. Omówienie nowego rozporządzenia Komisji (UE) 2024/3118 zmieniającego rozporządzenie o pomocy de minimis w rolnictwie.
  2. Zwiększenie limitu pomocy indywidualnej dla rolnika do 50.000 euro.
  3. Zwiększenie limitu krajowego do 682,85 mln euro.
  4. Nowy sposób obliczania okresu uzyskiwania pomocy – z 3-ech lat kalendarzowych.
  5. Zasada kumulacji pomocy de minimis w rolnictwie z innymi pomocami de mnimis i pomocą publiczną.
  6. Okres obowiązywania nowych zasad pomocy de minimis w rolnictwie.
  7. Pozostałe zapisy rozporządzenia zmieniającego.

II. WARUNKI I ZASADY UDZIELANIA ULG W PODATKU ROLNYM ORAZ NA PODSTAWIE ORDYNACJI PODATKOWEJ – DLA ROLNIKÓW

  1. Warunki i zasady udzielania ulgi inwestycyjnej w podatku rolnym – rodzaje inwestycji uprawniające do przyznania ulgi.
  2. Zasady przyznawania ulgi z tytułu nabycia gospodarstwa rolnego – problem nabycia części (udziału) gospodarstwa rolnego
  3. Inne ulgi w podatku rolnym stanowiące pomoc de minimis w rolnictwie (z tytułu zagospodarowania nieużytków, scalania i wymiany gruntów).
  4. Zasady i przesłanki udzielania ulg podatkowych na podstawie Ordynacji podatkowej – zakres ulg stosowanych przez gminne organy podatkowe.
  5. Ustalanie ważnego interesu podatnika i interesu publicznego – przesądzających o udzieleniu ulgi podatkowej.
  6. Problem niedotrzymania terminów odroczonej płatności lub należności rozłożonej na raty – działania organów w tych sytuacjach.
  7. Zasady liczenia odsetek podatkowych – w przypadkach przyznania i odmowy umorzenia zaległości lub odroczenia albo rozłożenia należności na raty.
  8. Ustalanie rodzaju pomocy stosowanej przy udzielaniu ulg podatkowych na podstawie Ordynacji.

 

III. POMOC DE MINIMIS I POMOC PUBLICZNA UDZIELNA PRZEDSIĘBIORCOM:

  1. Przedstawienie rozporządzenia Komisji (UE) nr 2023/2831 z dnia 13.12.2023 r. w sprawie pomocy de minimis.
  2. Zwiększenie pułapu pomocy de minimis dla jednego przedsiębiorstwa.
  3. Zniesienie odrębnego pułapu pomocy dla przedsiębiorstw transportu drogowego towarów.
  4. Zmiana sposobu liczenia okresu 3 lat uzyskiwania pomocy de minimis – odstąpienie od zasady 3-ech lat podatkowych.
  5. Zasada kumulacji pomocy de minimis z innymi pomocami de mnimis i pomocą publiczną.
  6. Sektory gospodarki narodowej do których nie ma zastosowania pomoc de mnimis.
  7. Omówienie rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2832 – dotyczącego pomocy de minimis dla przedsiębiorstw użyteczności publicznej (komunalnych).
  8. Zasady wprowadzania regionalnej pomocy inwestycyjnej.

IV. POSTĘPOWANIE ORGANU W SPRAWIE UDZIELENIA POMOCY – AKTUALNE WZORY DECYZJI I UCHWAŁ POMOCOWYCH:

  1. Postępowanie organu w sprawie przyznawania indywidualnej pomocy de mnimis.
  2. Definicja przedsiębiorcy lub podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą oraz rolnika – wobec których należy stosować przepisy o pomocy publicznej.
  3. Definicja pomocy publicznej – przesłanki stosowania przepisów o pomocy publicznej i pomocy de minimis.
  4. Wymagane załączniki do wniosku przedsiębiorców i rolników o pomoc de minimis – informacje, zaświadczenia lub oświadczenie o pomocy de minimis.
  5. Omówienie wzorów informacji składanych przez przedsiębiorców i rolników przy ubieganiu się o pomoc.
  6. Postępowanie organu ze złożonym wnioskiem o udzielanie pomocy de minimis – uzupełnianie braków.
  7. Nowy sposób obliczania 3-ech lat uzyskiwania pomocy de minimis – zasady weryfikacji uzyskanej pomocy przez organ.
  8. Zastosowanie wzorów na obliczanie wartości pomocy (EDB) przy odroczeniach terminów płatności i układach ratalnych – zasady obliczania marży do stopy referencyjnej.
  9. Procedura udzielania pomocy de minimis i pomocy regionalnej na podstawie uchwał, stanowiących programy pomocowe.
  10. Zakres uchwał pomocowych i ich wymagana treść.
  11. Dokumenty wymagane do złożenia przez przedsiębiorców dla uzyskania pomocy na podstawie uchwał.
  12. Wystawianie zaświadczeń o pomocy de minimis i sporządzanie sprawozdań z udzielonej pomocy.
  13. Przedstawienie aktualnych wzorów dokumentów: wnioski, oświadczenia podatników, wezwania, protokoły, decyzje organu oraz uchwały pomocowe.
  14. Wykazy osób którym udzielono ulg podatkowych i pomocy publicznej – publikowane do 31 maja 2025 r.

V. BIEŻĄCE PROBLEMY Z WYMIAREM PODATKÓW NA 2025 R. – POSTĘPOWANIE Z DEKLARACJAMI SKŁADANYMI DO 31 MARCA 2025 R.

  1. Zasady sprawdzania przez organ podatkowy nowych deklaracji na 2025 r. i korekt informacji – w związku ze zmiana opodatkowania garaży, budynków i budowli.
  2. Postępowanie podatkowe w razie złożenia informacji i deklaracji podatkowych nieuwzgledniających nowych zasad opodatkowania.
  3. Wprowadzenie możliwości złożenia deklaracji w terminie do 31.03.2025 r.
  4. Działania organu w stosunku do podatników, którzy nie spełnili warunków złożenia deklaracji do 31.03.2025 r.
  5. Zasady rozliczania wpłaconego podatku za I kwartał 2025 r. w stosunku do podatku wykazanego w deklaracji złożonej do 31.03.2025 r.

VI. ODPOWIEDZI NA PYTANIA I ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW UCZESTNIKÓW SZKOLENIA.

Szkolenie zostanie przeprowadzone z zastosowaniem prezentacji multimedialnej, wyświetlanej na ekranie komputera Uczestnika szkolenia.

Przed szkoleniem Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formie elektronicznej – zawierające:

  1. prezentowane slajdy – szczegółowo opisujące szkolony temat (z miejscem na notatki Uczestnika szkolenia);
  2. wybrane orzecznictwo sądów administracyjnych;
  3. aktualne przykładowe wzory:
    • pism, wezwań, zawiadomień postanowień i decyzji – w zakresie pomocy udzielanej na podstawie Ordynacji podatkowej i ustawy o podatku rolnym;
    • wniosków i oświadczeń podatników ubiegających się o pomoc;
    • uchwał będących programami pomocowymi
 PROWADZĄCY:  Piotr Ciszewski

Absolwent Wydziału Prawa i Administracji UMCS w Lublinie.

Były wieloletni członek Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie oraz radca i członek Komisji Orzekającej w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych przy RIO w Lublinie. Posiada ponad 20-letnie doświadczenie w zakresie prowadzenia szkoleń i doradztwa dla pracowników samorządowych z zakresu, m.in. podatków i opłat lokalnych, opłaty za gospodarowanie odpadami, procedury podatkowej, pomocy publicznej, egzekucji administracyjnej oraz zwrotu podatku akcyzowego producentom rolnym.

 Właściciel Kancelarii Szkoleniowej WIEDZA SAMORZĄDU I OŚWIATY www.wiedzasamorzadu.pl
ZAPISY WYŁĄCZNIE

w formie elektronicznej poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego on-line