szkolenie online

Ordynacja podatkowa w praktyce — wprowadzone i planowane zmiany przepisów

24 czerwca 2025 r.

Temat szkolenia:

ORDYNACJA PODATKOWA W PRAKTYCE

— WPROWADZONE I PLANOWANE ZMIANY PRZEPISÓW

Zakres szkolenia:

UWAGA !!!

Prowadzący:

Piotr Ciszewski

Czas trwania:

09.00 – 14.00

Data:

24 czerwca 2025 r.

SZKOLENIE:

Online

ILOŚĆ MIEJSC:

Liczba miejsc ograniczona

Szkolenie online

Adresaci szkolenia:

Skarbnicy i sekretarze gmin i miast;

2) Pracownicy urzędów gmin i miast

– zajmujący się wymiarem i księgowaniem podatków lokalnych oraz przeprowadzaniem postępowania i kontroli podatkowych.

ZAPISY WYŁĄCZNIE

w formie elektronicznej poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego online

Organizacja szkoleń :

tel: +48 727 010 470

Termin szkolenia:

24.06.2025 r.

Godziny zajęć:

09.00 – 14.00

CENA:

380,00 zł netto od jednej osoby

Podana kwota jest ceną netto, do której będzie naliczony podatek VAT (23%) i cena brutto wyniesie 467,40 zł.

Jednakże w przypadku złożenia oświadczenia o zapłacie za szkolenie środkami publicznymi – kwotą do zapłaty pozostanie cena netto.

Cena obejmuje:

szkolenie on-line, konsultacje w trakcie szkolenia, materiały szkoleniowe, zaświadczenie o uczestnictwie w szkoleniu on-line.

Szczegółowy program szkolenia:

I. WPROWADZONE W 2025 ROKU ORAZ PLANOWANE KOLEJNE ZMIANY PRZEPISÓW ORDYNACJI:

  1. Zmiany w zakresie oprocentowania nadpłat – wprowadzone 1 maja 2025 r.
  2. Zmiany wprowadzane aktualnie przez ustawę deregulacyjną:
  3. procedura wydawania decyzji umarzających zawieszone postępowanie podatkowe;
  4. rozszerzenie zakresu zawiadomienia o zamiarze przeprowadzenia kontroli podatkowej.
  5. Przedstawienie obszernych zmian – planowanych w projekcie zmiany Ordynacji podatkowej z dnia 26 marca 2025 r.:
  6. zmiana w zasadach liczenia terminów;
  7. wprowadzenie możliwości umorzenia podatku;
  8. doprecyzowanie kwestii zaliczania wpłat rat w ramach rozłożenia na raty podatku lub zaległości;
  9. zwiększenie do 5.000 zł kwoty podatku, którą może zapłacić inny podmiot niż podatnik i członkowie jego rodziny;
  10. zmiany w zakresie zaokrąglania zaliczanych wpłat i nadpłat podatku;
  11. istotne zmiany w zakresie przedawniania zobowiązań podatkowych – przerwanie biegu przedawnienia na skutek wpisania hipoteki lub zastawu;
  12. zmiany w obowiązkach organu podatkowego zawiadamiania podatnika o nierozpoczęciu lub zawieszeniu biegu terminu przedawnienia;
  13. uchylenie zasady nie ulegania przedawnieniu zobowiązania podatkowego zabezpieczonego hipoteką lub zastawem (art. 70 § 8 Op);
  14. wydłużenie okresu przedawnienia o 12 miesięcy – w przypadku skorygowania deklaracji w terminie krótszym niż 12 miesięcy przed upływem przedawnienia;
  15. liczne istotne zmiany w zakresie postępowania w sprawie nadpłat;
  16. zmiany w zakresie korekt deklaracji podatkowych i skutków tych korekt;
  17. zmiany w zakresie pełnomocnictw;
  18. doprecyzowanie przepisów w zakresie doręczeń pism podatkowych;
  19. wszczęcie postępowania podatkowego na skutek złożenia deklaracji po terminie;
  20. nowa czynność procesowa: nagrywanie przebiegu przesłuchania strony lub świadka – w tym nagrywanie na odległość;
  21. zwiększenie kwoty zmiany skorygowanego z urzędu zeznania podatkowego – zmiany procedury korygowania deklaracji z urzędu;
  22. przepisy przejściowe stosowane w związku z wprowadzanymi zmianami.
  23. Nowa zasada Ordynacji: niedające się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego rozstrzyga się na korzyść stronyplanowana w projekcie z 28 kwietnia 2025 r.
  24. Ustawy zawierające niekorzystne rozwiązania prawne dla podatników mają wchodzić w życie po co najmniej półrocznym vacatio legis – projekt z 11 kwietnia 2025 r.
  25. Kolejne planowane zmiany Ordynacji– projekt z 7 maja 2025 r.:
  26. zmiana okresu nienaliczania odsetek – w związku z terminem doręczenia decyzji po wszczęciu postępowania,
  27. nowa przesłanka nienaliczania odsetek – za okres kontroli podatkowej dłuższej niż 6 miesięcy.

II. PRZENOSZENIE ODPOWIEDZIALNOŚCI PODATKOWEJ NA NASTĘPCÓW PRAWNYCH, SPADKOBIERCÓW I OSOBY TRZECIE:

  1. Zasady łączenia się i wstępowania w prawa i obowiązki podatkowe łączących się spółek osobowych, handlowych i osób prawnych.
  2. Przejmowanie spółek i osób prawnych – odpowiedzialność nowej osoby prawnej i spółki komandytowo-akcyjnej.
  3. Powstawanie podmiotów przekształconych i ich odpowiedzialność.
  4. Zakres i zasady odpowiedzialności podatkowej spadkobierców.
  5. Odpowiedzialność przedsiębiorstwa w spadku, zapisobierców windykacyjnych, spadkobierców zmarłego przedsiębiorcy i jego małżonka.
  6. Przepisy Kodeksu cywilnego o przyjęciu i odrzuceniu spadku przez spadkobierców – ich wpływ na odpowiedzialność za długi spadkowe.
  7. Postępowanie w sprawie przeniesienia odpowiedzialności na spadkobierców przedstawienie wzorów pism i decyzji.
  8. Zasady naliczania odsetek od zaległości podatkowych spadkodawcy.
  9. Zawieszanie postępowania i zakres zawiadomień spadkobierców w razie śmierci strony postępowania lub kontroli.
  10. Zasady odpowiedzialności zapisobierców.
  11. Przesłanki i zasady stosowania odpowiedzialności osób trzecich.
  12. Katalog osób trzecich mogących odpowiadać za zaległości podatkowe podatnika.
  13. Postępowanie w sprawie przeniesienia odpowiedzialności na osoby trzecie – przedstawienie wzorów pism i decyzji.

III. ZASADY NALICZANIA ODSETEK I PRZEDAWNIANIA ZOBOWIĄZAŃ PODATKOWYCH:

  1. Przesłanki i okres obowiązkowego naliczania odsetek podatkowych.
  2. Sposób naliczania odsetek podatkowych.
  3. Szczegółowe zasady naliczania odsetek podatkowych – wynikające z rozporządzenia MF.
  4. Zasady i terminy naliczania odsetek w przypadku przyznawania ulg podatkowych.
  5. Opłata prolongacyjna – zasady wprowadzania oraz przypadki i zasady stosowania.
  6. Przypadki w których nie nalicza się odsetek podatkowych.
  7. Przedawnienie prawa organu do wydania decyzji ustalającej zobowiązanie podatkowe.
  8. Termin i zasady ustalania zobowiązania w związku utratą prawa do ulgi podatkowej przez podatnika.
  9. Zasady i terminy przedawniania zobowiązań podatkowych.
  10. Przypadki przerwania i zawieszenia biegu terminu przedawnienia.
  11. Zdarzenia po których termin biegnie „na nowo” a przypadki gdy biegnie „dalej” – różnice w okresach tych biegów.
  12. Problem przedawnienia zobowiązań zabezpieczonych hipoteką lub zastawem.

IV. PRZEPROWADZANIE KONTROLI PODATKOWYCH PRZEZ GMINNE ORGANY PODATKOWE – ZMIANY PRAWA PRZEDSIĘBIORCÓW:

  1. Sytuacje i przesłanki wszczynania kontroli podatkowych.
  2. Zakaz ponawiania kontroli podatkowych i wyjątki od niego.
  3. Zakres i zasady przeprowadzania kontroli podatkowych przez gminy.
  4. Tryb i sposób praktycznego wykonywania kontroli przez gminne organy podatkowe.
  5. Zawiadamianie o kontroli i upoważnienie do jej przeprowadzenia – omówienie wzorów dokumentów.
  6. Prawa i obowiązki kontrolujących i kontrolowanych w trakcie kontroli.
  7. Działania kontrolujących w razie utrudniania lub uniemożliwiania dokonania kontroli.
  8. Dokonywanie oględzin terenu, budynku lub lokalu mieszkalnego.
  9. Zakres dowodów branych pod uwagę na kontroli – zasady ich zbierania i zabezpieczania.
  10. Sposób zabezpieczania odtwarzania i wykorzystywania dowodów ze zdjęć, nagrań i elektronicznych nośników danych.
  11. Treść i sposób sporządzania protokołu kontroli i zbierania załączników – przedstawienie wzoru protokołu.
  12. Zastrzeżenia kontrolowanego do ustaleń protokołu kontroli i postepowanie kontrolujących z tymi zastrzeżeniami.
  13. Kontrola przedsiębiorców – zmiany w zakresie ograniczeń wynikających z Prawa przedsiębiorców, wprowadzone przez ustawę deregulacyjną.
  14. Zasady prowadzenia akt kontroli podatkowej i nadawania sygnatur dowodom.
  15. Przesłanki i sposób zawieszania i odwieszania kontroli.
  16. Skutki prawne ustaleń kontroli dla podatników i organów podatkowych.

V. ODPOWIEDZI NA PYTANIA I ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW UCZESTNIKÓW SZKOLENIA.

Szkolenie zostanie przeprowadzone z zastosowaniem prezentacji multimedialnej, wyświetlanej na ekranie komputera Uczestnika szkolenia.

Przed szkoleniem Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formie elektronicznej – zawierające:

  1. prezentowane slajdyszczegółowo opisujące szkolony temat (z miejscem na notatki Uczestnika szkolenia);
  2. wybrane, aktualne orzecznictwo sądów administracyjnych — w zakresie tematu szkolenia;
  3. przykładowe wzory dokumentów — o których mowa w programie szkolenia
 

PROWADZĄCY:  Piotr Ciszewski

Absolwent Wydziału Prawa i Administracji UMCS w Lublinie.

Były wieloletni członek Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie oraz radca i członek Komisji Orzekającej w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych przy RIO w Lublinie.

Posiada ponad 20-letnie doświadczenie w zakresie prowadzenia szkoleń i doradztwa dla pracowników samorządowych z zakresu, m.in. podatków i opłat lokalnych, opłaty za gospodarowanie odpadami, procedury podatkowej, pomocy publicznej, egzekucji administracyjnej oraz zwrotu podatku akcyzowego producentom rolnym

Obecnie właściciel Kancelarii Szkoleniowej WIEDZA SAMORZĄDU I OŚWIATY www.wiedzasamorzadu.pl

ZAPISY WYŁĄCZNIE

w formie elektronicznej poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego on-line