Ordynacja podatkowa w praktyce — wprowadzone i planowane zmiany przepisów
Temat szkolenia:
ORDYNACJA PODATKOWA W PRAKTYCE
— WPROWADZONE I PLANOWANE ZMIANY PRZEPISÓW
Zakres szkolenia:
- I. WPROWADZONE W 2025 ROKU ORAZ PLANOWANE KOLEJNE ZMIANY PRZEPISÓW ORDYNACJI.
- II. PRZENOSZENIE ODPOWIEDZIALNOŚCI PODATKOWEJ NA NASTĘPCÓW PRAWNYCH, SPADKOBIERCÓW I OSOBY TRZECIE.
- III. ZASADY NALICZANIA ODSETEK I PRZEDAWNIANIA ZOBOWIĄZAŃ PODATKOWYCH.
- IV. PRZEPROWADZANIE KONTROLI PODATKOWYCH PRZEZ GMINNE ORGANY PODATKOWE – ZMIANY PRAWA PRZEDSIĘBIORCÓW.
UWAGA !!!
- ilość miejsc ograniczona;
- ze względów organizacyjnych zgłoszenia oraz ewentualne późniejsze bezkosztowe anulacje zgłoszeń — przyjmujemy najpóźniej do 1 dnia roboczego przed szkoleniem;
- logowanie na szkolenie będzie możliwe jedynie z adresu email Uczestnika szkolenia – podanego przy zgłoszeniu.
Piotr Ciszewski
09.00 – 14.00
24 czerwca 2025 r.
Online
Liczba miejsc ograniczona

Adresaci szkolenia:
Skarbnicy i sekretarze gmin i miast;
2) Pracownicy urzędów gmin i miast
– zajmujący się wymiarem i księgowaniem podatków lokalnych oraz przeprowadzaniem postępowania i kontroli podatkowych.
w formie elektronicznej poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego online
tel: +48 727 010 470
24.06.2025 r.
09.00 – 14.00
380,00 zł netto od jednej osoby
Podana kwota jest ceną netto, do której będzie naliczony podatek VAT (23%) i cena brutto wyniesie 467,40 zł.
Jednakże w przypadku złożenia oświadczenia o zapłacie za szkolenie środkami publicznymi – kwotą do zapłaty pozostanie cena netto.
szkolenie on-line, konsultacje w trakcie szkolenia, materiały szkoleniowe, zaświadczenie o uczestnictwie w szkoleniu on-line.
Szczegółowy program szkolenia:
I. WPROWADZONE W 2025 ROKU ORAZ PLANOWANE KOLEJNE ZMIANY PRZEPISÓW ORDYNACJI:
- Zmiany w zakresie oprocentowania nadpłat – wprowadzone 1 maja 2025 r.
- Zmiany wprowadzane aktualnie przez ustawę deregulacyjną:
- procedura wydawania decyzji umarzających zawieszone postępowanie podatkowe;
- rozszerzenie zakresu zawiadomienia o zamiarze przeprowadzenia kontroli podatkowej.
- Przedstawienie obszernych zmian – planowanych w projekcie zmiany Ordynacji podatkowej z dnia 26 marca 2025 r.:
- zmiana w zasadach liczenia terminów;
- wprowadzenie możliwości umorzenia podatku;
- doprecyzowanie kwestii zaliczania wpłat rat w ramach rozłożenia na raty podatku lub zaległości;
- zwiększenie do 5.000 zł kwoty podatku, którą może zapłacić inny podmiot niż podatnik i członkowie jego rodziny;
- zmiany w zakresie zaokrąglania zaliczanych wpłat i nadpłat podatku;
- istotne zmiany w zakresie przedawniania zobowiązań podatkowych – przerwanie biegu przedawnienia na skutek wpisania hipoteki lub zastawu;
- zmiany w obowiązkach organu podatkowego zawiadamiania podatnika o nierozpoczęciu lub zawieszeniu biegu terminu przedawnienia;
- uchylenie zasady nie ulegania przedawnieniu zobowiązania podatkowego zabezpieczonego hipoteką lub zastawem (art. 70 § 8 Op);
- wydłużenie okresu przedawnienia o 12 miesięcy – w przypadku skorygowania deklaracji w terminie krótszym niż 12 miesięcy przed upływem przedawnienia;
- liczne istotne zmiany w zakresie postępowania w sprawie nadpłat;
- zmiany w zakresie korekt deklaracji podatkowych i skutków tych korekt;
- zmiany w zakresie pełnomocnictw;
- doprecyzowanie przepisów w zakresie doręczeń pism podatkowych;
- wszczęcie postępowania podatkowego na skutek złożenia deklaracji po terminie;
- nowa czynność procesowa: nagrywanie przebiegu przesłuchania strony lub świadka – w tym nagrywanie na odległość;
- zwiększenie kwoty zmiany skorygowanego z urzędu zeznania podatkowego – zmiany procedury korygowania deklaracji z urzędu;
- przepisy przejściowe stosowane w związku z wprowadzanymi zmianami.
- Nowa zasada Ordynacji: niedające się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego rozstrzyga się na korzyść strony – planowana w projekcie z 28 kwietnia 2025 r.
- Ustawy zawierające niekorzystne rozwiązania prawne dla podatników mają wchodzić w życie po co najmniej półrocznym vacatio legis – projekt z 11 kwietnia 2025 r.
- Kolejne planowane zmiany Ordynacji– projekt z 7 maja 2025 r.:
- zmiana okresu nienaliczania odsetek – w związku z terminem doręczenia decyzji po wszczęciu postępowania,
- nowa przesłanka nienaliczania odsetek – za okres kontroli podatkowej dłuższej niż 6 miesięcy.
II. PRZENOSZENIE ODPOWIEDZIALNOŚCI PODATKOWEJ NA NASTĘPCÓW PRAWNYCH, SPADKOBIERCÓW I OSOBY TRZECIE:
- Zasady łączenia się i wstępowania w prawa i obowiązki podatkowe łączących się spółek osobowych, handlowych i osób prawnych.
- Przejmowanie spółek i osób prawnych – odpowiedzialność nowej osoby prawnej i spółki komandytowo-akcyjnej.
- Powstawanie podmiotów przekształconych i ich odpowiedzialność.
- Zakres i zasady odpowiedzialności podatkowej spadkobierców.
- Odpowiedzialność przedsiębiorstwa w spadku, zapisobierców windykacyjnych, spadkobierców zmarłego przedsiębiorcy i jego małżonka.
- Przepisy Kodeksu cywilnego o przyjęciu i odrzuceniu spadku przez spadkobierców – ich wpływ na odpowiedzialność za długi spadkowe.
- Postępowanie w sprawie przeniesienia odpowiedzialności na spadkobierców – przedstawienie wzorów pism i decyzji.
- Zasady naliczania odsetek od zaległości podatkowych spadkodawcy.
- Zawieszanie postępowania i zakres zawiadomień spadkobierców w razie śmierci strony postępowania lub kontroli.
- Zasady odpowiedzialności zapisobierców.
- Przesłanki i zasady stosowania odpowiedzialności osób trzecich.
- Katalog osób trzecich mogących odpowiadać za zaległości podatkowe podatnika.
- Postępowanie w sprawie przeniesienia odpowiedzialności na osoby trzecie – przedstawienie wzorów pism i decyzji.
III. ZASADY NALICZANIA ODSETEK I PRZEDAWNIANIA ZOBOWIĄZAŃ PODATKOWYCH:
- Przesłanki i okres obowiązkowego naliczania odsetek podatkowych.
- Sposób naliczania odsetek podatkowych.
- Szczegółowe zasady naliczania odsetek podatkowych – wynikające z rozporządzenia MF.
- Zasady i terminy naliczania odsetek w przypadku przyznawania ulg podatkowych.
- Opłata prolongacyjna – zasady wprowadzania oraz przypadki i zasady stosowania.
- Przypadki w których nie nalicza się odsetek podatkowych.
- Przedawnienie prawa organu do wydania decyzji ustalającej zobowiązanie podatkowe.
- Termin i zasady ustalania zobowiązania w związku utratą prawa do ulgi podatkowej przez podatnika.
- Zasady i terminy przedawniania zobowiązań podatkowych.
- Przypadki przerwania i zawieszenia biegu terminu przedawnienia.
- Zdarzenia po których termin biegnie „na nowo” a przypadki gdy biegnie „dalej” – różnice w okresach tych biegów.
- Problem przedawnienia zobowiązań zabezpieczonych hipoteką lub zastawem.
IV. PRZEPROWADZANIE KONTROLI PODATKOWYCH PRZEZ GMINNE ORGANY PODATKOWE – ZMIANY PRAWA PRZEDSIĘBIORCÓW:
- Sytuacje i przesłanki wszczynania kontroli podatkowych.
- Zakaz ponawiania kontroli podatkowych i wyjątki od niego.
- Zakres i zasady przeprowadzania kontroli podatkowych przez gminy.
- Tryb i sposób praktycznego wykonywania kontroli przez gminne organy podatkowe.
- Zawiadamianie o kontroli i upoważnienie do jej przeprowadzenia – omówienie wzorów dokumentów.
- Prawa i obowiązki kontrolujących i kontrolowanych w trakcie kontroli.
- Działania kontrolujących w razie utrudniania lub uniemożliwiania dokonania kontroli.
- Dokonywanie oględzin terenu, budynku lub lokalu mieszkalnego.
- Zakres dowodów branych pod uwagę na kontroli – zasady ich zbierania i zabezpieczania.
- Sposób zabezpieczania odtwarzania i wykorzystywania dowodów ze zdjęć, nagrań i elektronicznych nośników danych.
- Treść i sposób sporządzania protokołu kontroli i zbierania załączników – przedstawienie wzoru protokołu.
- Zastrzeżenia kontrolowanego do ustaleń protokołu kontroli i postepowanie kontrolujących z tymi zastrzeżeniami.
- Kontrola przedsiębiorców – zmiany w zakresie ograniczeń wynikających z Prawa przedsiębiorców, wprowadzone przez ustawę deregulacyjną.
- Zasady prowadzenia akt kontroli podatkowej i nadawania sygnatur dowodom.
- Przesłanki i sposób zawieszania i odwieszania kontroli.
- Skutki prawne ustaleń kontroli dla podatników i organów podatkowych.
V. ODPOWIEDZI NA PYTANIA I ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW UCZESTNIKÓW SZKOLENIA.
Przed szkoleniem Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formie elektronicznej – zawierające:
- prezentowane slajdy – szczegółowo opisujące szkolony temat (z miejscem na notatki Uczestnika szkolenia);
- wybrane, aktualne orzecznictwo sądów administracyjnych — w zakresie tematu szkolenia;
- przykładowe wzory dokumentów — o których mowa w programie szkolenia
PROWADZĄCY: Piotr Ciszewski
Absolwent Wydziału Prawa i Administracji UMCS w Lublinie.
Były wieloletni członek Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie oraz radca i członek Komisji Orzekającej w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych przy RIO w Lublinie.
Posiada ponad 20-letnie doświadczenie w zakresie prowadzenia szkoleń i doradztwa dla pracowników samorządowych z zakresu, m.in. podatków i opłat lokalnych, opłaty za gospodarowanie odpadami, procedury podatkowej, pomocy publicznej, egzekucji administracyjnej oraz zwrotu podatku akcyzowego producentom rolnym
Obecnie właściciel Kancelarii Szkoleniowej WIEDZA SAMORZĄDU I OŚWIATY www.wiedzasamorzadu.pl