Szkolenie online

Kształcenie specjalne uczniów niepełnosprawnych - zasady realizacji i dotowania - wykorzystanie dotacji specjalnej

1 kwietnia 2025 r.
Temat szkolenia:

KSZTAŁCENIE SPECJALNE UCZNIÓW NIEPEŁNOSPRAWNYCH — ZASADY REALIZACJI I DOTOWANIA — WYKORZYSTANIE DOTACJI SPECJALNEJ

Zakres szkolenia:

UWAGA !!!

Prowadzący:

Piotr Ciszewski

Data:

1 kwietnia 2025 r.

Czas trwania:

09.00 – 14.00

SZKOLENIE:

ON-LINE

ILOŚĆ MIEJSC:

Liczba miejsc ograniczona

Szkolenie online

Adresaci szkolenia:

Osoby prowadzące albo reprezentujące dotowane (publiczne i niepubliczne) podmioty oświatowe;

Dyrektorzy i pracownicy (księgowi) tych podmiotów

- zajmujący się wydatkowaniem i rozliczaniem dotacji oświatowych;

Pracownicy urzędów gmin, miast i starostw powiatowych i ich jednostek organizacyjnych (kontrolnych)

– zajmujący się administrowaniem oświatą samorządową oraz dotowaniem i kontrolą dotacji oświatowych.

ZAPISY WYŁĄCZNIE

w formie elektronicznej poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego on-line

Organizacja szkoleń :

tel: +48 727 010 470

Termin szkolenia:

1.04.2025 r.

Godziny zajęć:

09.00 – 14.00

CENA:

380,00 zł netto od jednej osoby

Podana kwota jest ceną netto, do której będzie naliczony podatek VAT (23%) i cena brutto wyniesie 467,40 zł.

Jednakże w przypadku złożenia oświadczenia o zapłacie za szkolenie środkami publicznymi – kwotą do zapłaty pozostanie cena netto.

Cena obejmuje:

Szkolenie online, konsultacje w trakcie szkolenia, materiały szkoleniowe, zaświadczenie o uczestnictwie w szkoleniu on-line.

Szczegółowy program szkolenia:

I. ZASADY WYKONYWANIA I DOKUMENTOWANIA KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO:

  1. Zasady wykonywania kształcenia specjalnego – w prywatnych i samorządowych podmiotach oświatowych.
  2. Zasady sporządzania wielospecjalistycznych ocen poziomu funkcjonowania uczniów (WOPFU) i indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET-ów).
  3. Znaczenie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego i IPET-ów dla realizacji kształcenia specjalnego.
  4. Wymagana liczba i zakres zajęć kształcenia specjalnego – realizowanych z uczniami niepełnosprawnymi.
  5. Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej – sposoby i zasady ich realizacji.
  6. Warunki zorganizowania oddziałów specjalnych, integracyjnych i terapeutycznychobowiązek ujęcia ich w statutach podmiotów oświatowych.
  7. Dokumentowanie przebiegu kształcenia specjalnego – potwierdzające wykonanie tego kształcenia.
  8. Zakres działań składających się na wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (WWRD) i zasady jego realizacji.
  9. Dokumentacja przebiegu WWRD – niezbędna do potwierdzenia prawidłowego zrealizowania zadań.
  10. Zasady realizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.
  11. Sporządzanie indywidualnych programów ZRW i dokumentowanie przebiegu realizacji zajęć.

II. NAUCZYCIELE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO – KWALIFIKACJE ORAZ ZASADY ZATRUDNIANIA I WYNAGRADZANIA:

  1. Zakres specjalizacji nauczycieli specjalistów kształcenia specjalnego.
  2. Wymagania kwalifikacyjne dla poszczególnych nauczycieli specjalistów – standard kształcenia nauczycieli.
  3. Zadania i obowiązki nauczycieli specjalistów, nauczycieli i wychowawców grup – w zakresie uczniów niepełnosprawnych.
  4. Zasady zatrudniania nauczycieli kształcenia specjalnego – treść umowy o pracę, zakresu czynności i informacji o warunkach zatrudnienia.
  5. Przedstawienie wzorów umów i pozostałych dokumentów pracowniczych.
  6. Reguły ustalania wymiaru czasu pracy specjalistów kształcenia specjalnego.
  7. Ustalanie wynagrodzenia nauczycieli i składniki wynagrodzenia – rozliczane z dotacji specjalnej.
  8. Warunki dopuszczalności zawierania umów zlecenia z nauczycielami kształcenia specjalnego – przedstawienie wzorów umów zlecenia.
  9. Zasady zwierania umów z firmami realizującymi kształcenie specjalne.
  10. Standardy zatrudnienia nauczycieli specjalistów kształcenia specjalnego – wymagane przez Kartę Nauczyciela.

III. ZAKRES DANYCH WYKAZYWANYCH W SIO I COMIESIĘCZNYCH INFORMACJACH O UCZNIACH – ICH WPŁYW NA DOTACJĘ SPECJALNĄ:

  1. Zmiany ustawy o SIO w zakresie wykazywania danych dziedzinowych uczniów niepełnosprawnych oraz objętych WWRD i ZRW.
  2. Rodzaje zajęć kształcenia specjalnego i zasady obliczania liczby ich godzin – podawanych do SIO.
  3. Obowiązek podawania daty rozpoczęcia i zakończenia zajęć uczniów niepełnosprawnych.
  4. Pozostałe dane uczniów niepełnosprawnych – mające wpływ na sposób obliczenia i wysokość potrzeb oświatowych.
  5. Nowy warunek otrzymywania dotacji oświatowych – terminowe podanie danych do SIO wg stanu na dzień 15 czerwca.
  6. Zakres danych podawanych w comiesięcznych informacjach o uczniach – mających wpływ na dotację specjalną.
  7. Obliczanie godzin wsparcia uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, autyzmem i zespołem Aspergera w oddziałach ogólnodostępnych – wpływających na dotację.
  8. Problem obliczania godzin wsparcia – realizowanych przez nauczyciela wspomagającego i pomoc nauczyciela.
  9. Zasady podawania danych uczniów niepełnosprawnych w oddziałach integracyjnych i specjalnych – ich wpływa na wysokość dotacji.
  10. Wysokości dotacji specjalnej na uczniów niepełnosprawnych w 2025 r.przykłady obliczeń.
  11. Prawidłowa treść uchwały dotacyjnej samorządu w zakresie wykazywania godzin wsparcia – przedstawienie wzoru uchwały dotacyjnej.

IV. WYKORZYSTANIE DOTACJI OŚWIATOWEJ NA KSZTAŁCENIE SPECJALNE W PRYWATNEJ OŚWIACIE:

  1. Rodzaje wydatków bieżących na realizację orzeczeń i IPET-ów – które można rozliczyć z dotacji.
  2. Zakupy środków trwałych – rozliczane z dotacji specjalnej.
  3. Zakres innych (nie orzeczeniowych) wydatków dotyczących uczniów niepełnosprawnych – rozliczanych z dotacji specjalnej.
  4. Obliczanie wysokości „wydatków niezbędnych” ponoszonych na uczniów niepełnosprawnych w przedszkolach – pokrywanych z dotacji kształcenia specjalnego.
  5. Zasady obliczania limitu wydatków ogólnych na uczniów niepełnosprawnych wg wzoru na „W inne” – pokrywanych z dotacji kształcenia specjalnego w szkołach.
  6. Przedstawienie aktualnych wyroków sądów administracyjnych w zakresie wykorzystania dotacji oświatowej na kształcenie specjalne.

V. ODPOWIEDZI NA PYTANIA I ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW UCZESTNIKÓW SZKOLENIA.

Szkolenie zostanie przeprowadzone z zastosowaniem prezentacji multimedialnej, wyświetlanej na ekranie komputera Uczestnika szkolenia.
Przed szkoleniem Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formie elektronicznej – zawierające:

  1. prezentowane slajdy – szczegółowo opisujące szkolony temat (z miejscem na notatki Uczestnika szkolenia);
  2. wybrane, aktualne orzecznictwo sądów administracyjnych;
  3. przykładowe wzory:
    • umów o pracę i pozostałych dokumentów pracowniczych oraz umów zlecenia,
    • uchwał dotacyjnych z załącznikami
 

PROWADZĄCY:  Piotr Ciszewski

absolwent Wydziału Prawa i Administracji UMCS w Lublinie.

Były wieloletni członek Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie oraz radca i członek Komisji Orzekającej w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych przy RIO w Lublinie.

Posiada ponad 20-letnie doświadczenie w zakresie prowadzenia szkoleń i doradztwa dla pracowników samorządowych z zakresu, m.in., dotacji oświatowych, administrowania i finansowania oświaty samorządowej, pomocy materialnej dla uczniów oraz dotacji pożytku publicznego.

Autor publikacji książkowych w wydawnictwie C.H. Beck z zakresu pomocy materialnej dla uczniów i dotacji oświatowych dla prywatnej oświaty.

Obecnie właściciel Kancelarii Szkoleniowej WIEDZA SAMORZĄDU I OŚWIATY www.wiedzasamorzadu.pl

ZAPISY WYŁĄCZNIE

w formie elektronicznej poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego on-line